papers

Please, find below a list of papers published by Prof. Olaf Selle and Dr. Ricky Selle as well as an abstract of each article. We would be glad to provide English information if requested.

Lining with a spirally wound pipe and annular space grouting - structural design for a large scale pipe project (2018)

Published in 3R (edition 10-11/2018) by Ricky Selle and Matthias Mertens:

In Reichenbach (Vogtland) wurde ein Bach-Durchlass durch ein Wickelrohrverfahren mit einem tragenden mineralischen Liner saniert. Das Maulprofil mit einer Breite von 3,90 m und einer Höhe von 3,10 m ist die größte bisher in Deutschland realisierte Dimension mit dieser Technologie. Im Artikel werden die Ansätze zum Nachweis der Standsicherheit des Liners diskutiert, die sich auf der Grundlage der aktuellen DWA- bzw. ISO-Regelwerke ergeben. Im Mittelpunkt der Betrachtungen stehen die Nachweise im Bauzustand.

Testing Pressure CIPP under Dynamic Loading (2018)

Published in Trenchless International (edition Winter/2018) by Ricky Selle, Heiko Below and Nils Füchtjohann:

Renovation projects with pressure applications are gaining a growing share of the CIPP market worldwide, and in 2018, a new product standard for pressure CIPP will be published. This paper discusses fatigue behaviour in pressure CIPP under dynamic loading.

Developing a Design Approach for CIPP under Pressure (2017)

Published in Trenchless International (edition Fall/2017) by Ricky Selle and Nils Füchtjohann:

In last May, the draft of the first edition of (ISO/DIS 11297-4, 2017), a product standard for lining with cured-in-place-pipes (CIPP) in drainage and sewerage networks, was published (Figure 1). National committees are about to submit comments. Being a product standard, the definition of mechanical properties for structural analysis by adequate tests is one focus of the document, whereas the format for structural analysis is of course not described. Below, a design approach for the application of independent CIPP in fully deteriorated host pipes is introduced. Assigning all loads from internal pressure to the liner with no support from the host pipe while at the same time assigning some bending from the host pipe due to vertical loads to the liner, is the major prerequisite for this design approach.

CIPP – From wall thickness and modulus to ring stiffness (2017)

Published in 3R (edition 04-05/2017) by Ricky Selle:

Wie sind bei CIPP in der versuchstechnischen Ermittlung des E-Moduls die Schichten außerhalb der sogenannten Verbundwanddicke der CIPP zu berücksichtigen? Diese Fragestellung wird aktuell kontrovers in den beteiligten Fachkreisen diskutiert, da mit zunehmend komplexeren Liner-Aufbauten immer häufiger unrealistische E-Moduln in den Prüfungen nach dem gültigen Regelwerk ermittelt werden. Einen Vorschlag erarbeitet ein Kreis von sechs deutschen Herstellern zusammen mit drei Prüfinstituten sowie dem Verfasser. Damit dieser Vorschlag auf einer möglichst verlässlichen Datengrundlage aufbaut, wurden von den Herstellern jeweils vier Serien von Prüflingen mit genauen Vorgaben hergestellt und in einem Ringversuch untersucht. Im Folgenden werden erste Ergebnisse vorgestellt.

Resistance of flexible sliplining systems against vacuum (2017)

Published in 3R (edition 3/2017) by Ricky Selle:

Mit dem System Primus Line wird ein flexibler Gewebeschlauch in zu sanierende Druckrohrleitungen eingezogen. Im Rahmen der aktuellen Überarbeitung der DIN EN 11295 wird das Verfahren unter der Bezeichnung „Lining mit eingezogenen Schläuchen“ in das Regelwerk aufgenommen. Die Gewebeschläuche nehmen nur im Betriebszustand unter Innendruck eine kreisrunde Form ein. Ohne Innendruck verliert der Liner diese Form, da er praktisch keine Ringsteifigkeit aufweist. Es ist zu klären, ob diese Eigenschaft beispielsweise im Widerspruch zur DIN EN 805 steht, die einen Widerstand von Wasserleitungen gegenüber zeitweiligen Unterdruck fordert. Durch Begriffsklärungen auf der Grundlage des Eurocodes und durch Versuchsauswertungen wird gezeigt, dass die Standsicherheit des Systems trotz des zwischenzeitlichen Verlusts der kreisrunden Form bei Unterdruck gegeben ist.

Verification for uplift by water pressure for plastic manholes (2017)

Published in 3R (edition 01-02/2017) by Olaf Selle and Ricky Selle:

Plastic manholes are gaining an increasing market share in installation. They are competitive to concrete manholes especially because of their less dead load. Currently, there is no European standard available with a self-contained design approach for showing structural integrity of plastic manholes. Especially verification for uplift by water pressure is of significant meaning for these products due to the relatively little dead load. The challenge in structural analysis is to incorporate the shear forces within the backfill soil as this is essential for uplift calculations but at the same time not being in contrast to Eurocode rules which are restrictive with regard to soil shear forces in this load case. The paper presents and evaluates test results from full scale and 1:10 scale pull-out tests on plastic manholes under uplifting forces by water pressure. An approach of using the obvious shear forces in design is introduced. This approach is justified by looking at design criteria for tension piles in Eurocode. An example for practical design is given.

Timber-Concrete Composite Structures (2013)

Published in Beton-Kalender 2013 (Volume 102) by Klaus Holschemacher, Ricky Selle, Jörg Schmidt and Hubertus Kieslich:

Die Anwendung von Verbundbauteilen, bei denen mehrere Teilquerschnitte aus unterschiedlichen Baustoffen innerhalb einer Tragkonstruktion an der Lastabtragung beteiligt sind, gewinnt im Bauwesen zunehmend an Bedeutung. Als Beispiele können hierfür unter anderem die bereits seit langer Zeit verwendeten Stahlverbundträger und Stahlverbundstützen, aber auch die durch aufgeklebte CFK-Lamellen verstärkten Beton-, Holz- oder Stahlkonstruktionen herangezogen werden. Der Grund für die Verwendung verschiedener Baustoffe innerhalb einer Tragkonstruktion kann dabei recht unterschiedlicher Natur sein, wobei neben technologischen Überlegungen in der Regel die Forderung nach optimierter und damit wirtschaftlicher Ausnutzung der spezifischen Baustoffeigenschaften im Mittelpunkt steht.

Zu den ältesten bekannten Verbundbauweisen gehören Konstruktionen im Holz-Beton-Verbund (HBV). Diese Bauweise hat sich insbesondere für Biegeträger, die aus einer Betonplatte bestehen, welche durch geeignete Verbindungsmittel schubsteif mit einem Holzbalken verbunden ist, seit nahezu 100 Jahren bewährt. Die im Verbundquerschnitt auftretenden Druckspannungen werden im Wesentlichen durch den Beton, die Zugspannungen dagegen durch das Holz aufgenommen. Durch den Verbund wird die Biegesteifigkeit des Gesamtquerschnitts gegenüber der Summe der Biegesteifigkeiten der einzelnen Querschnittsteile deutlich erhöht, die Schwingungsanfälligkeit in der Regele reduziert. Darüber hinaus sind viele bauphysikalische Eigenschaften wesentlich günstiger als diejenigen von reinen Holzbalkendecken.

Environmental Influence of Early Age Response of PCC Pavement (2002)

Published in 82nd Transportation Record Board Annual Meeting (01/2002) by Luis Julian Bendana, Shad M. Sargand, Issam Khoury and Ricky Selle:

Early age deformation of PCC pavements caused by built-in gradients and warping can result in a permanent loss of support, which significantly influences its long term performance. This study quantifies the environmental influences on early age response of PCC pavement. Two adjacent slabs located in the driving lane of west bound I-490 in Rochester, New York, were instrumented to monitor concrete temperature and strain, and pavement deformation. Immediately after slab placement, readings from temperature, strain and displacement sensors were taken continuously for 48 hours. Additionally, in the sixth week after placement a twenty-four hour cycle was investigated. Since the pavement was placed during hot weather conditions, the resulting positive built-in gradient and high shrinkage caused a significant upward deformation after 48 hours. In the sixth week, warping caused the pavement to experience a permanent loss of support independent of the temperature gradients which were observed. The phenomenon of permanent loss of support was also investigated by means of FWD Testing. Test results of the FWD were very consistent with the other data describing the pavement deformation. Vibrating wire strain measurements were used to investigate the increase of tensile stresses in the top strata due to upward curling. Significant tensile stresses solely due to environmental factors were determined.